loading...
وبلاگ حقوقی مهدی مانیانی
آخرین ارسال های انجمن
shahrum بازدید : 538 جمعه 10 شهریور 1391 نظرات (0)

مفهوم ازدواج اینترنتی (E-پیش ازMarriage) مفهوم جدیدی است که از دهه نود، وارد ادبیات عام آی تی شد و در حقیقت به ازدواجی اشاره می کند که طرفین ... 
با استفاده از قابلیت های موجود در رسانه مالتی مدیای وب، همدیگر را شناخته و پس از تبادل اطلاعات متنی، صوتی و تصویری با یکدیگر، زمینه برای برقراری یک آشنایی در محیطی غیرمجازی فراهم می شود و در نهایت امر، رضایت طرفین است که اساس ازدواج را شکل می دهد...

asgari بازدید : 580 دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

وضعیت اغلب زنان پس از مرگ همسرانشان وضعیت دشواری است. آنها علاوه بر فشارهای روحی و اجتماعی باید فشارهای اقتصادی و حتی فشار اختلافات خانوادگی را نیز تحمل كنند.

شاید خیلی  از مردم تصور کنند بعد از فوت زوج ( شوهر) ، مطالبه مهریه غیر ممکن است و زوجه ( زن) دیگر نمی تواند مالک مهریه مندرج در عقد نامه ازدواج  باشد وآن را مطالبه کنددر حالی که این تصور اشتباه است و مقنن می گوید اگر  زنی پس از  مثلا سه سال از تاریخ فوت همسرش می خواهد مهریه خود را مطالبه کند این امکان وجود دارد که در این راستاچند نکته دارای اهمیت است.

یكی از محل‌های ایجاد فشار و اختلاف هم مهریه است كه زنان بسیاری را درگیر كرده، ولی قانون در هر موردی پیش‌بینی‌هایی دارد كه می‌تواند تا حدی از فشار اختلافات بكاهد.

فرض كنیم زنی پس از 2 سال از تاریخ فوت همسرش می‌خواهد مهریه خود را مطالبه كند، آنچه مسلم است این دعوی باید به طرفیت ورثه متوفی كه تركه (اموال بجا مانده از متوفی)‌ را پذیرفتند در دادگاه طرح و اقامه شود.

حالا این سوال مطرح می‌شود كه دادگاه در موردی كه مهریه زن وجه رایج است (نه سكه یا اموال منقول و غیرمنقول)‌ براساس شاخص سال فوت شوهر باید مهریه را محاسبه كند یا به نرخ روز و سال مطالبه مهریه؟

ادامه دارد...

benrashid بازدید : 414 دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

یک وکیل پایه یک دادگستری، گفت: بر اساس ماده 1168 قانون مدنی نگهداری اطفال حق و تکلیف ابوین است، بنابراین هرگاه یکی از آنان بمیرد، دیگری با استقلال دارای حق حضانت می باشد اگر چه کسی که مرده است وصی برای حضانت طفل معین كرده باشد بنابراین با وجود دیگری که خود دارای حق حضانت است نماینده سمتی ندارد.

 

بهزاد اکبرآبادی در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در ادامه بحث تربیت و نگهداری اطفال اظهاركرد: ماده 1171 قانون مدنی می گوید «در صورت فوت یکی از ابوین حق حضانت طفل با آنکه زنده است خواهد بود هر چند متوفی پدر طفل بوده و برای او قیم معین کرده باشد.»

benrashid بازدید : 458 دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

مطابق بند 10 قباله ازدواج ، در صورتی كه پس از گذشت 5 سال زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر ، صاحب فرزند نشود می تواند با رجوع به دادگاه و اخذ مجوز از دادگاه ، پس از انتخاب نوع طلاق خود را مطلقه نماید.

در حالی كه بند 13 ماده 8 قانون حمایت خانواده مقرر می دارد:

 

 

در صورت عقیم بودن یكی از زوجین به تقاضای طرف دیگر همچنین در صورتی كه زوجین از جهت عوارض و خصوصیات جسمی نتوانند از یكدیگر صاحب اولاد شوند ، هر یك از زن و شوهر حسب مورد می توانند از دادگاه تقاضای صدور گواهی عدم امكان سازش نمایند و دادگاه در صورت احراز آن موارد ، گواهی عدم امكان سازش صادر خواهد كرد.به نظر می توان از بند 5 تبصره ماده 1130 قانون مدنی كه مقرر می دارد« ابتلاء زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر نوع عارضه صعب العلاج دیگری كه زندگی مشترك را مختل نماید» یكی از موارد عسر و حرج محسوب می شود نیز بهره گرفت لذا زوجه می تواند با مراجعه به دادگاه و اثبات اخلال در زندگی مشترك به واسطه بیماری مذكور تقاضای طلاق نماید.چنانچه عسر و حرج مذكور در محكمه ثابت شود دادگاه می تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی كه اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاكم شرع طلاق داده می شود

در ضمن یكی دیگر از مواردی كه زوجه را در مراجعه به دادگاه و تقاضای طلاق مستحق فرض می كند در زمانی است كه زوج مفقودالاثر شود و ظرف 6 ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.

 

benrashid بازدید : 455 دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

محرومیتی که استدلال حقوقی نداشته و  بلکه از باب شاید بخشی از فرهنگ تحکم  تربیتی پدر به فرزند و یا گرمی بساط فیلمنامه نویسان محترم به خورد مردم رفته است.

 

و اما پاسخ :

یکم :هر فردی در زمان حیات خود می تواند وصیتی درباره ماترک خود(اموال بجای مانده پس از مرگش) نماید. مثلا قدری از اموال را جهت امور خیریه ویا حتی فرد خاصی وصیت نماید. اما این میزان به هیچ عنوان نمی تواند به بیش از ثلث (یک سوم) اموال تجاوز نماید.

بعبارت دیگر اگر این فرد کل اموالش را فرضا برای امور خیر وصیت نماید، پس از مرگ او ، وصیتش فقط نسبت به یک سوم از اموالش نافذست و الباقی قدرالسهم وراث می گردد. حال می توان گفت ورثه را تا ثلث از اموال می توان محروم نمود.هرچند این امر نه به سبب محرومیت وراث است بلکه نتیجه ای از فرآیند حقوقی وقف است.

کافر از مسلمان ارث نمی برد اما مسلمان از کافر ارث می برد.

فرض کنید ، در خانواده ای پدر و مادر مسلمانند. به پیروی از ایشان نیز فرزندانشان مسلمان می شوند اما یکی از فرزندان درحالی که به بلوغ رسیده است از دین مبین اسلام خارج شده و اصطلاحا کافر می شود. فرقی نمی کند به سایر ادیان بگراید یا اصلا مسلک بی دینی را اختیار نماید.

دراین حالت نیز به موجب شرع و قانون ، این فرزند پس از مرگ هریک از مورثان خود، از ارث محروم گردیده و قدرالسهم مفروض ارث او بین سایر وراث منقسم می گردد. این حالت نیز نه بخاطر خواست مورث (مثلا پدر) بلکه بدلیل دستور دین و قانون است.

پس بنابر آنچه گفته شد ، مثلا یک پدر نمی تواند به دلیل اعتراض به فرزندش و یا اجبار وی به انجام کاری بگوید "تو را از ارث محروم می کنم!" واصولا هیچکس را نمی توان بر اساس تمایلات شخصی از ارث محروم کرد.

 

asgari بازدید : 452 یکشنبه 24 اردیبهشت 1391 نظرات (0)
هرچند صحبت کردن در مورد طلاق چندان خوشایند و مطلوب نیست، اما مطرح کردن مباحث خانواده می‌طلبد که در مورد این مساله نیز توضیحاتی داده شود.

تعریف طلاق

طلاق عبارت است از انحلال عقد نكاح دائم.

اقسام طلاق

همانطور كه می دانیم در ماده ی 1143 قانون مدنی طلاق بر دو قسم است:1-رجعی 2- بائن

1- طلاق رجعی

طلاق رجعی، طلاقی است که برای شوهر در مدت عده حق رجوع است این حق جزء اختیارات شوهر است و برای زن چنین حقی در نظر گرفته نشده است حق رجوع را با هیچ قراردادی نمی توان از بین برد و شوهر نیز نمی تواند این حق را از خود ساقط کند. رجوع مرد به زن تابع تشریفات خاصی نیست و با هر بیان و اقدامی که حکایت از رجوع کند انجام می پذیرد و زن هم به محض رجوع مکلف به انجام وظایف زناشویی است.

2- طلاق بائن

طلاق بائن که در بین مردم به طلاق خلعی معروف است طلاقی است که در زمان عده برای شوهر حق رجوع نیست.

maniani بازدید : 601 یکشنبه 28 اسفند 1390 نظرات (0)

کتاب حقوق خانواده برای موبایل :

 

یکی دیگر از سری نرم افزار هایی که برای شما دوستان آماده کرده ایم که به طور حتم مورد استفاده برخی از دوستان قرار خواهد گرفت نرم افزار تحت جاوای موبایل به صورت فارسی " حقوق خانواده " می باشد که به طرز جامع و شامل جمع آوری شده است. به علت جاوا بودن , نرم افزار مربوطه قابل نصب بر روی کلیه گوشی های موبایل می باشد.

کتاب قانون برای موبایل

 

کتاب حقوق خانواده برای موبایل

 

 

درباره ما
******************* مدیریت سایت با همکاری تعدادی از دانشجویان و اساتید محترم تلاش می کند مطالب مفید و نیازمندی های دانشجویان و علاقمندان به رشته حقوق را با کمک شما عزیزان گردآوری و ارائه نماید ، امید است شما دوست عزیز نیز در این راه خیر قدمی برداشته و ما را یاری نمایید .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 305
  • کل نظرات : 119
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 971
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 47
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 768
  • بازدید ماه : 1,629
  • بازدید سال : 8,568
  • بازدید کلی : 174,646
  • کدهای اختصاصی