loading...
وبلاگ حقوقی مهدی مانیانی
آخرین ارسال های انجمن
askari بازدید : 516 شنبه 27 اسفند 1390 نظرات (0)


ادامه فصل اول

 

مبحث سوم:سازمان ملل متحد و مساله تروريسم


تاكنون حملات تروريستي را جرايمي دانسته‌اند كه عاملان آن بايد براساس قوانين داخلي و در دادگاههاي ملي مجازات شوند. معاهدات بين‌المللي زيادي كه در اين زمينه وجود دارد، دولِ متعهد را مكلف مي‌سازد تا براي سركوب چنين جرايمي معاضدت قضايي لازم را به عمل آورند. به‌نظر مي‌رسد كه سازمان ملل متحد و تمام سازمانهاي بين‌المللي و حتي دادگاه بين‌المللي كيفري تاكنون نتوانسته‌اند بنا به ملاحظات سياسي به يك تعريف واحد و مستقلي از تروريسم دسترسي پيدا كنند و مجازات آن را به‌عنوان يك جرم بين‌المللي مشخص سازند.


ادامه دارد...

askari بازدید : 445 شنبه 27 اسفند 1390 نظرات (0)

فصل اول

مفهوم تروریسم

 

کلیات:

استمرار پدیدها نشان دهنده تدوام منابع مولد آنهاست . دیرینگی ترور در جوامع بشری نیز از پیوستگی حضور عواملی حکایت می کند که روابط انسانی را به سوی خشونت و ارعاب سوق می دهند. تحمل نگردن واقدام به حذف فیزیکی و غیر فیزیکی حریفان ، فی نفسه نشانه ضعف پویایی در ساماندهی مراودات و ارتباطات در یک مجموعه انسانی است .

ترور پدیده است که عمری برابر عمر تاریخ بشر دارد. از یک منظر آنسان موجودی فزون طلب ،استیلاجو،تملک گرا و رقابت پیشه است و مجموعه این ویژگیهاست که او را به کسب قدرت وادار می کند . ازاین منظر انسان موجودی جستجوگر قدرت تلقی می شود که چگونه کسب کردن قدرت برای وی مهم نیست .

                                                                                           ادامه دارد...

askari بازدید : 634 شنبه 27 اسفند 1390 نظرات (0)

نویسنده : جعفر عسکری


مقدمه:

تروریسم یکی از اساسی ترین مشکلات درروابط بین الملل به شمار می رود. حادثه یازدهم سپتامبر2001درامریکاموجب تحولات حقوقی جدیدی شده است.درامریکاوبرخی کشورهای اروپایی سیاست امنیت محوری تغیییر یافته واینموضوع که به ظاهردرراستای تامین امنیت قربانیان این قبیل حوادث مقررشده خود به عاملی برای افزایش تروریسم در جهان شده هست.

واقعیت این است که دردهه های اخیر دولت وملت ایران خودازمهم ترین قربانیان تروریسم به شمار می روند.درراستای حمایت ازقربانیان تروریسم اسناد بین المللی متعددی نیز برای پیشگیری ازتروریسم ویامبارزه باان به تصویب رسیده ودرجای خود شایان توجه وبررسی است.


ادامه دارد...

karimi بازدید : 428 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

دكتر هدایت الله فلسفی آغاز كار پایان اندیشه و آغاز اندیشه پایان كار عبدالرحمن بن خلدون با آنكه « در این چند دهه اخیر فعالیتهای فرا ملیتی در جامعه بین المللی رشد روز افزون داشته و از حق مردم در تعیین سرنوشت خویش سخن بسیار به میان آمده است دولتها همچنان عامل بلافصل اجرای مقررات بین المللی و راهبر سیاستهای خارجی نسبتا مستقل خویش به شمار می آیند» از این رو دولتها نه تنها خالق و تابع حقوق بین الملل كه ضامن بقا و اعمال مقررات آنند و بدین اعتبار بر اهرمهای نظام اجرایی حقوق بین الملل كاملا تسلط دارند اما از آنجا كه اجرای قاعده حقوقی در مفهومی وسیع مستلزم توصیف و تفسیر قواعد حقوقی و اعمال و تطبیق آنها بر موارد عینی خاص در محدوده مرزهای ملی یا در قلمرو و روابط بین المللی است. دامنه اقتدار دولتها در هر یك از این دو قلمرو حدی معین داشته است. برای شناخت این حدود ما ابتدا نحوه اجرای مقررات بین المللی را در پهنه اقتدارات ملی مورد مطالعه قرار خواهیم داد آنگاه از اجرای این مقررات در سازمانها و مراجع قضایی بین المللی سخن به میان خواهیم آورد.

karimi بازدید : 471 پنجشنبه 25 اسفند 1390 نظرات (0)

در خلیج فارس جزایر متعددی وجود دارد که حدود 130 جزیره را در برمیگیرد که در باره حاکمیت بر بعضی از این جزایر بین کشورهای کرانه اش اختلاف نظرهای وجود دارد . یکی از این جنجالی ترین مسائل و اختلافات مربوط به ادعاهای کشور امارات متحده عربی نسبت به سه جزیره ابوموسی – تنب بزرگ – تنب کوچک میباشد . روشن است این ادعای کشور مذکور علاوه بر اینکه دارای ابعاد سیاسی میباشد در ورای آن نیز ادعاهای حقوقی نیز نهفته است هرچند دارای قواعد و سست و بی بنیان حقوقی میباشد .
برای روشن نمودن این قضیه بررسی جوانب تاریخی و حقوقی مسئله در چارجوب قواعد و اصول حقوق بین الملل می تواند ابزاری مناسب برای دفاع از امنیت و حاکمیت ومنافع ملی ایرانیان باشد .با توجه به اصول 78؛121؛143؛152و 176 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با حفظ تمامیت ارضی کشور و با عنایت به اینکه امروزه کشور امارات دلایل تاریخی و ... را در بحث مالکیت جزایر مطرح میکند و نظر به اینکه کشور انگلستان به عنوان حامی اصلی این کشور دلیل بلاصاحب بودن جزایر را مطرح نموده بود و با عنایت به دلایل محکم ایران چه از حیث تاریخی و حقوقی و چه از منظر حقوق بین الملل مبنی بر حاکمیت برجزایر سه گانه و روند موجود بر این قضیه ( استمرار حاکمیت ) بررسی موضوع و حساسیت این مسئله بایستی در سرلوحه سیاست خارجی ایران قرار گیرد و هرگونه مسامحه در این خصوص گناه نابخشودنی محسوب شده و بحث جزایر از مباحث مهمی است که با حاکمیت و منافع و امنیت ملی ایرانیان گره خورده و این مسئله یکی از خطوط قرمز ملت ایران می باشد .

 

مهدی مانیانی بازدید : 663 شنبه 22 بهمن 1390 نظرات (0)
استرداد مجرمین و نحوه اجرای آن
توسعه روزافزون وسایل حمل و نقل اعم از زمینی - هوایی، وجود انواع مختلف ارتباطات بسیاری از موانع گذشته را كه در ارتباطات و مسافرتها بین كشورها وجود داشته ازمیان برداشته است تجارت - مطالعات و تحقیقات علمی - فعالیتهای اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی - توریسم و سایر مسایل و مشتركات بین المللی جوامع بشری را بیش از پیش به یكدیگر نزدیك ساخته و این نزدیكی با محاسن بسیار زیادی كه دربردارد مشكلاتی را نیز بهوجود آورده است .

ادامه دارد...
درباره ما
******************* مدیریت سایت با همکاری تعدادی از دانشجویان و اساتید محترم تلاش می کند مطالب مفید و نیازمندی های دانشجویان و علاقمندان به رشته حقوق را با کمک شما عزیزان گردآوری و ارائه نماید ، امید است شما دوست عزیز نیز در این راه خیر قدمی برداشته و ما را یاری نمایید .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 305
  • کل نظرات : 119
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 971
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 37
  • باردید دیروز : 47
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 781
  • بازدید ماه : 1,642
  • بازدید سال : 8,581
  • بازدید کلی : 174,659
  • کدهای اختصاصی