loading...
وبلاگ حقوقی مهدی مانیانی
آخرین ارسال های انجمن
مهدی مانیانی بازدید : 489 یکشنبه 16 مهر 1391 نظرات (1)

چكيده

با توجه به وابستگى متقابل حقوق جزا و جرم‏شناسى و اينكه جرم‏شناسى، دانش جرم بوده و واكنش اجتماعى بخش مهمى از جرم‏شناسى را تشكيل مى‏دهد و همچنين با عنايت‏به نقصها، معايب، ضعفها و كمبودهاى جرم‏شناسى سنتى و اصيل در تبيين پديده مجرمانه و انتقادات شديد جرم‏شناسان راديكال (بنيادى، انتقادى، جديد) از جرم‏شناسى سنتى، مى‏توان گفت كه شكل گيرى، محتوا و جهت گيريهاى جرم شناسى آينده نه تنها شديدا تحت تاثير تحولات آتى جرم، حقوق جزا و واكنش اجتماعى (نگرش جامعه نسبت‏به جرم و انحراف، فلسفه كيفرى جامعه، شيوه‏هاى رسمى و غير رسمى كنترل اجتماعى و ضمانت اجراهاى كيفرى) خواهد بود; بلكه داراى جهت گيرى سياسى، ارزشى و دستورى، جامع گرايانه بوده و به مطالعات تاريخى، مطالعات تطبيقى و همچنين جامعه شناسى حقوق بيشتر توجه خواهد داشت.

asgari بازدید : 409 چهارشنبه 01 شهریور 1391 نظرات (0)

جرم شناسی دانشی است که به تبیین علل و عوامل وقوع جرم می‌پردازد تا از طریق کنترل و مهار آنها به پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح و درمان مجرمان دست یابد. در تعریفی دیگر می‌توان جرم‌شناسی را «علمی [دانست] که عوامل و فرایندهای کنش جنایی را بررسی می‌کند و از آغاز شناخت این عوامل و فرایندها، بهترین استراتژیها و فنون را برای جلوگیری و در حد امکان تقلیل این شر اجتماعی تعیین می‌کند.» 
جرم‌شناسی به دو دورة ماقبل علمی و عملی تقسیم شده است و آنچه باعث این تقسیم شده، روش مطالعه و بررسی پدیدة مجرمانه است؛ به این معنا که اگر شیوة بررسی صرفاً تعقلی و بدون استفاده از روشهای علوم تجربی ـ یعنی مشاهدة عینی واقعیات و ارائة تئوری یا نظریه‌پردازی و آزمایش ـ باشد جرم‌شناسی ماقبل علمی است، اما در صورتی که از روش علوم تجربی ـ یعنی آنچه در علوم طبیعی همچون فیزیک و شیمی و پزشکی و... به کار می‌رود ـ استفاده شده، با جرم‌شناسی علمی مواجه هستیم...

asgari بازدید : 904 چهارشنبه 01 شهریور 1391 نظرات (1)


آن گونه که واضح است امنیت اقتصادی و اجتماعی ازمباحث عمده در زندگی امروزین می باشد. البته امروزه دیگر امنیتِ اجتماعی شده صرفاً یک بحث روشنفکری و منحصر به مراکز آکادمیک نیست. بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که بایستی امنیت از درون جامعه بجوشد. بر این اساس امنیت داخلی وضعیتی است که در آن اولاً هویت اجتماعی از ناحیه آسیب های مختلف داخلی و خارجی مصون باشد. دوم اینکه روابط اجتماعی بر مقوله رضایت و نه قدرت استوار باشد. امروزه بحث پیشگیری از بزه دیدگی جهت کاهش نرخ جرایم مورد توجه جرم شناسان و عالمان حقوق جزا قرار گرفته است.
لغت«پیشگیری» prevention در منابع فارسی به معنای دفع، جلوگیری، ازپیش مانع شدن و مانع گشتن به‌کار رفته است.این واژه در فرهنگ لغت انگلیسی «رندم هوس» Random hous 1999 مانع شدن از اینکه چیز ی رخ دهد، معنا گردیده است. مرکز بین المللی پیشگیری از جرایم در تعریف این واژه عنوان می دارد: «هر عملی که باعث کاهش بزهکاری، خشونت، ناامنی از طریق مشخص کردن و حل کردن عوامل ایجادکننده این مشکلات به روش علمی شود؛ پیشگیری از جرایم است.
ریموند گسن معتقد است که مراد از پیشگیری هر فعالیت سیاست جنایی (politiquecriminelle) است که غرض انحصاری و غیر کلی آن، تحدید حدود امکان پیش آمدِ مجموعه اعمال جنایی از راه غیر ممکن الوقوع ساختن یا دشوار نمودن یا احتمال آن را پایین آوردن است، بدون آنکه به تهدید کیفر یا اجرای آن متوسل شوند. به دیگر سخن، هر رویه ای که اعمال شود و نتیجه آن نشان دهد که از نرخ بزهکاری کاسته شده، آن رویه را می توان پیشگیری دانست.

 

نوشته سرکار خانم لیلا نعمتی در روزنامه رسالت مورخه 1391/02/۲۷

maniani بازدید : 433 یکشنبه 24 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

چنانکه از آثار صاحب‌نظران استنباط می‌شود  راهبردها و روش‌های اصلاحمجرمان ، به دسته‌های ذیل تقسیم می‌گردد .

 

مقدمه

چنانکه از آثار صاحب‌نظران استنباط می‌شود راهبردها و روش‌های اصلاح مجرمان ، به دسته‌های ذیل تقسیم می‌گردد .

الف. رویکرد قانون گذارایران به اصلاح مجرمان از طریق مجازات کردن.

ب. رویکرد قانون گذارایران به اصلاح مجرمان از طریق تدابیری ضمن مجازات حبس

ج. رویکرد قانون گذارایران به اصلاح مجرمان با استفاده از مجازات‌های اصلاحی تربیتی غیر اززندان.

د. رویکرد قانون گذارایران به اصلاح مجرمان از طریق روش‌های غیر کیفری

در همین چارچوب رویکرد قانون گذار ایرانبه اصلاح مجرمان باید  در همه محورهای فوق ملاحظه تقدیم می‌گردد ،بدیهی است در برخیقوانین دو یا چند رویکرد در کنار هم مطرح شده است .

بر این پایه تلاش می‌کنیم نکاتی در  خصوص رویکرد قانون گذار ایران به اصلاح مجرمان در محور ذیل تقدیم نماییم .

- 1اصلاح مجرمان در سیاست‌های کلی نظام 12 /8/ 82

- 2اصلاح مجرمان در قانون اساسی

- 3اصلاح مجرمان در قوانین و مقررات عادی کیفری   (که خود به سه محور فرعی تقسیم خواهد شد)

morshedi بازدید : 839 یکشنبه 17 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

بدون ترديد يکي از جرايمي که در هر بار ارتکاب انزاجار عمومي را به شدت بر مي انگيزد ، اسيدپاشي است . علت اين انزجار را علاوه بر صدمات جدي و بعضاً جبران ناپذيري که به قرباني جرمي وارد مي شود بايد در انگيزه ي مرتکب جستجو کرد . اين جرم که معمولاً روي صورت قربانيان انجام مي گيرد ، عموماً به انگيزه ي تباه ساختن آينده و گوشه نشين کردن دائمي قرباني انجام مي گيرد که متاسفانه در عمل نيز چنين شده و قرباني جرم تا مدت هاي طولاني و حتي تا پايان عمر از بند لطمات جسماني و رواني اين جرم خلاصي نخواهد يافت . با اين وجود اين جرم از جرايمي است که در کتب و مقالات حقوقي مهجور مانده و کم تر مورد تحليل حقوق دانان و ارباب نظر قرار گرفته است .

morshedi بازدید : 725 سه شنبه 29 فروردین 1391 نظرات (1)
 اگر فیلم های وسترن دهه 1960 و1970 آمریکا صورتی عینی و واقعی بخشیده شود،به یقین شهرهای شمالی مکزیک و مناطق هم مرز با ایالات متحده یکی از این مناطق است.

تنها دو شهر از 4 شهر خطرناک دنیا در مکزیک و در منطقه نزدیک مرز این کشور با آمریکا قرار دارد. خطرناک ترین شهر دنیا " سیوداد خوارز " شهر شمالی مکزیک است. این شهر بیش از 1 میلیون و چهارصدهزار نفر جمعیت دارد و مرکز مافیای مواد مخدر و درگیری های خونین پلیس و نیروهای امنیتی با باندهای تبهکار قاچاق مواد مخدر است. شایعات زیادی در این شهر دربارهارتباط پشت پرده کشورها و مقامات خارجی در آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی باباندهای تبهکار و مافیای قاچاق مواد مخدر وجود دارد .


karimi بازدید : 530 سه شنبه 15 فروردین 1391 نظرات (0)

1. تعريف جرم و ذنب (گناه )

جرم: اصل الجرم قطع الثمره عن الشجر... و استعير ذلك لكل اكتساب مكروه. جرم در اصل معناى لغوى به معناى جدا كردن ميوه از درخت است و اين واژه براى اكتساب هر كار ناپسند استعاره گرفته شده است.1اثم: الاثم و الاثام اسم للافعال المبطئة عن الثواب و جمعه آثام و لتضمنه لمعنى البُطء و قوله تعالى: فيهما اثم كبير. (بقره: 219) اى فى تناولهما ابطاء عن الخيرات. إثم و أثام اسم براى كارهايى است كه دوركننده از ثواب مى باشد و جمع آن آثام است كه متضمن معناى بُطء (كندى و دورساختن) است و كلام خداوند كه مى فرمايد: «شراب و قمار إثم بزرگ است» بدين معناست كه استفاده از آن دو موجب دورى از نيكى ها مى گردد.2

ادامه دارد...
 

karimi بازدید : 443 سه شنبه 15 فروردین 1391 نظرات (0)

اعتيادچيست؟

اعتياد بر پايه 3 ويژگي تحمل، محروميت و اشتياق قابل تعريف است.

«اعتياد و يا وابستگي دارويي عبارت است از نوعي مسموميت مداوم و يا متناوب كه بر اثر مصرف تدريجي برخي از تركيبات شيميايي طبيعي و يا مصنوعي در فرد ايجاد شده، كه در نتيجه باعث مشكلات متعدد فردي و اجتماعي مي شود و با شاخصه هاي زير مشخص مي شوند.»

الف - تمايل مفرط يا ميل اضطراري براي ادامه مصرف دارو و به دست آوردن آن به هر طريقي كه ممكن است.

ب - تمايل به افزايش تدريجي مقدار ماده يا داروي مصرفي كه به نام فزون طلبي و يا اشتياق به مصرف مشهور است.

ج - وابستگي بدني يا رواني.

با توجه به تعريف ارائه شده تعريف 3 واژه ديگر در رابطه با اعتياد يا وابستگي دارويي ضروري است. اين 3 واژه عبارتند از: وابستگي، تحمل و سندرم محروميت.

وابستگي:

وابستگي عبارت است از يك حالت رواني و گاهي جسمي كه در نتيجه اثرات متقابل دارو و يا مواد مخدر و موجود زنده بر يكديگر ايجاد شده و توسط واكنشهاي رفتاري و رواني مشخص مي شود و از 2 بعدقابل بررسي است.

الف - وابستگي جسماني:

تا زماني كه مصرف ماده مخدر ادامه دارد، وابستگي فيزيكي آشكار نمي شود. هنگامي كه ماده مربوط براي مدتي به بدن نرسد، علايم آن ظاهر مي شود، مي تواند گاهي شديد و خطرناك باشد. بروز علايم ترك و يا كمبود رابطه مستقيم با نوع و مقدار مواد و نيز مدت زمان مصرف ماده دارد.

 

درباره ما
******************* مدیریت سایت با همکاری تعدادی از دانشجویان و اساتید محترم تلاش می کند مطالب مفید و نیازمندی های دانشجویان و علاقمندان به رشته حقوق را با کمک شما عزیزان گردآوری و ارائه نماید ، امید است شما دوست عزیز نیز در این راه خیر قدمی برداشته و ما را یاری نمایید .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 305
  • کل نظرات : 119
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 971
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 52
  • باردید دیروز : 47
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 796
  • بازدید ماه : 1,657
  • بازدید سال : 8,596
  • بازدید کلی : 174,674
  • کدهای اختصاصی