عادت عرب در زمان جاهليت اين بود که در ماههاي حرام، به جهت تقدس و موقعيت خاص اين ماهها، دست از جنگ ميکشيد و فارغ از جنگ وخونريزي، به كاروزندگي وتجارت مي پرداخت.
بعدازظهور اسلام هم اين موضوع مورد احترام مسلمانان وكفار قرار گرفت وبعنوان يك امر امضائي وارد دراسلام گرديد. قرآن كريم به دفعات از جمله در آيات 194 و217 سورة بقره و 5 سورة توبه از ماههاي حرام ياد نموده است اين آيات برلزوم احترام ماههاي حرام متفقالقولند وقتل نيز هتك حرمتي است كه مستوجب تشديدمجازات است.
افزايش مقدار ديه در ماههاي حرام، موضوعي است که هم در کتابهاي فقهي هم در قانون مجازات اسلامي ذکر شده که در ماههاي حرام، ديه از هر نوع که باشد، يک سوم اضافه ميشود.مادة 299 قانون مجازات اسلامي با اشاره به ماههاي حرام، بيان داشته است كه چنانچه صدمه وفوت دراين ماهها و يا درحرم مكه معظمه واقع شود موجب تشديد مجازات تا يك سوم ديه انتخابي ميگردد.
از اين رو برآنيم تا جوانب حقوقي و فقهي مادة 299 قانون مجازات اسلامي را مورد بررسي قرار دهيم .
اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !